DEFINISI PELBAGAI BUDAYA
Perkataan budaya berasal daripada cantuman perkataan
Sanskrit dan Melayu iaitu “budhi” dan “daya”. Menurut Mohd Taib Osman (19988)
budaya sebagai satu himpunan kelengkapan dan kebendaan yang mempu memenuhi
kehendak biologi dan kemasyarakatan serta dapat menyesuaikannya dengan keadaan
sekeliling Budaya sekolah merujuk kepada cara dan gaya guru dan staf bekerja
dalam satu kumpulan. Budaya sekolah merupakan sebahagian budaya masyarakat
kerana sekolah itu lahir daripada keperluan masyarakat. Di dalam budaya
sekolah, terkandungnya corak idea, norma pemikiran dan nilai-nilai yang
menyumbang kepada pembentukan kelakuan individu. Antara budaya yang terdapat
dalam sekolah itu ialah budaya belajar, budaya berpakaian, budaya hormat
menghormati, budaya membaca, budaya penyayang.
Budaya ini selalu dipraktikan dalam sekolah Bandar dan luar Bandar.
Budaya-budaya ini harus dilaksanakan dan diamalkan dalam diri pelajar supaya ia kekal dalam
kehidupan mereka. Seterusnya budaya berpakaian juga penting dalam peringkat
sekolah kerana ia akan membentuk peribadi mereka dan ia boeh membezakan pakaian
pelajar sekolah denganpakaian awam.Kesimpulannya, pengurusan pelbagai budaya
amat penting dalam kehidupan pelajar dan boleh menegajar erti berdisiplin. Di
dalam sesebuah organisasi manusia tidk bekerja seorang diri, apa pun tugasnya
dan perananya seseorang itu tetap perlukan orang lain untuk membantunya atau
terlibat sama. Oleh itu budaya yang baik
itu harus perpaduan, bekerjasama, bantu-membantu, hormat menghormati dan
nasihat-menasihati.
PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Kepelbagaian latar belakang
individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar belakang para pelajar
dalam institusi pendidikan (Banks, 1989). Dalam konteks Malaysia,
para pelajar di institusi pendidikan terdiri daripada pelajar yang memiliki
pelbagai latar belakang berbeza seperti agama, etnik, bahasa, dan budaya.Hal
ini menunjukkan kewajaran mengenai kepentingan pendidikan pelbagai budaya.
Pendidikan pelbagai budaya
ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih
daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri
ras (Saha, 1997).Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam
pendidikan formal atau tidak formal.Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah
untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang
mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan
pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap.
Pendidikan pelbagai budaya dapat dilihat dari
tiga aspek: konsep, gerakan, dan proses (Banks 1989). Dari aspek konsep,
pendidikan pelbagai budaya merupakan idea yang melihat semua pelajar mempunyai
hak yang sama untuk belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi
jantina, kelas sosial, etnik atau kriteria lain.Dari aspek gerakan, pendidikan
pelbagai budaya didefinisikan sebagai usaha untuk mengubah institusi-institusi
pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan
lain-lain memiliki peluang yang sama untuk belajar. Dari aspek proses,
pendidikan pelbagai budaya dapat difahami sebagai proses untuk mencapai tujuan
agar kesamaan pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.
PRINSIP PENDIDIKAN PELBAGAI BUDAYA
Pendidikan pelbagai budaya adalah pendidikan asas untuk menyediakan semua
pelajar bagi memberi sumbangan secara maksimum dalam kehidupan dunia masa
sekarang. Pendidikan pelbagai budaya harus termasuk dalam setiap
kurikulum. Pendidikan pelbagai budaya meliputi tujuan-tujuan pembelajaran
afektif dan kognitif. Populasi pelajar dengan latar belakang yang pelbagai
akan mengarah kepada pembelajaran yang terbaik bagi setiap individu pelajar.
PENDEKATAN PELAKSANAAN PENDIDIKAN PELBAGAI
BUDAYA
Guru menolong pelajar untuk meningkatkan pencapaian akademik dalam
semua bidang termasuklah kemahiran asas dengan menggunakan bahan pengajaran
yang sensitif dan sesuai dengan latar belakang pelajar. Guru memberi
perhatian kepada suara hati pelajar. Komunikasi secara verbal dan bukan
verbal antara guru dan pelajar hendaklah dianalisis untuk meningkatkan
penyertaan pelajar semasa proses pembelajaran.
Pelajar perlu merasa selesa dan
diterima apabila mereka membawa identiti budaya mereka ke dalam bilik
darjah. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya juga harus fleksibel kerana
tidak ada satu pun kaedah pembelajaran sesuai untuk seluruh
pelajar. Pengajaran pendidikan pelbagai budaya adalah berpusatkan pelajar,
tidak sesuai apabila menggunakan kaedah kuliah. Pendidikan pelbagai budaya
berasas kepada prinsip: penghargaan, empati dan kesamarataan Cara belajar
pelajar dan cara guru mengajar hendaklah difahami bagi membina dan
mengembangkan kaedah pengajaran yang lebih berkesan. Pendidikan pelbagai
budaya hendaklah dimasukkan ke dalam kurikulum secara formal.
Pendidikan pelbagai budaya mesti
memberi kesan kepada kurikulum di setiap peringkat. Pendidikan pelbagai
budaya hendaklah mengajar pelajar untuk berfikir secara kreatif dengan memberi
kebebasan untuk bertanya. Memerlukan pemahaman terhadap budaya kaum
lain. Pendidikan pelbagai budaya mesti menggunakan masyarakat sebagai
sumber.
PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DALAM BILIK DARJAH
Banks (1989) menyatakan Sensitif
terhadap tingkah laku para pelajar dari pelbagai latar belakang. Sensitif
terhadap kemungkinan wujudkan kontroversi tentang topik yang
diajar. Menggunakan teknik pembelajaran secara berkumpulan (koperatif)
untuk meningkatkan integrasi etnik dalam pembelajaran
Najeemah
(2017) menyatakan Guru mesti tidak berat sebelah dan perlu berfikiran terbuka.
Guru perlu jujur dan menghargai alternative budaya seperti bahasa, kepercayaan
nilai dan tingkah laku. Guru mestilah
menggangap bahawa kepelbagaian budaya
memberi manfaat kepada mereka. Dengan pengetahuan yang ada guru dapat memahami
pelajar daripada budaya yang berlainan.
Kesimpulannya,
pengurusan pelbagai upaya ini sangat berkait rapat dengan prinsip pendidikan
pelbagai upaya dan pengurusan pelbagai budaya dalam bilik darjah. Hal ini
kerana, setiap murid mempunyai latar belakang yang berbeza dan mempunyai
pelbagai budaya serta nilai yang mereka pegang. Oleh itu, kita perlu saling
hormat-menghormati antara satu sama lain supaya kita dapat memahami budaya
masing-masing.
No comments:
Post a Comment