Di dalam tajuk ini banyak memberi penjelasan dan pendedahan
tentang konsep pengurusan bilik darjah, ilmu menguruskan bilik darjah,
jenis-jenis bilik darjah dan strategi pengurusan bilik darjah.
PENGURUSAN BILIK DARJAH
bilik darjah |
Menurut Haji Samsudin bin Md Noor (2008) mendefinisikan
pengurusan bilik darjah sebagai prosedur dan keperluan yang dicipta untuk
mengekalkan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang sihat.
Terdapat juga asas-asas pengurusan yang boleh diaplikasikan
oleh seorang guru bagi menggalakkan pelajar bertingkah laku positif dan
konsisten antaranya ialah ketegasan di bilik darjah bermaksud guru perlu bijak
memperjelaskn ekspektasinya kepada pelajar. Hal ini kerana, murid sentiasa
menilai dan mudah mengesan kelemahan dan kurang keyakinan guru dalam pengajaran
bilik darjah.
bilik darjah pra sekolah |
JENIS-JENIS BILIK
Antara jenis bilik darjah yang telah dikenal pasti ialah:
Bilik Darjah Tradisi
Bilik darjah tradisi di negara kita telah lama digunakan
untuk mendidik kanak-kanak di bawah program ‘Kurikulum Lama Sekolah Rendah’ dan
‘Kurikulum Lama Sekolah Menengah’ diperkenalkan.
Bilik Darjah Terbuka
Murid-murid akan menentukan dan merancang aktiviti Pengajran
dan Pembelajaran (PdP) mereka sendiri.
Pengajaran guru dikurangkan pada peringkat yang minimum.
Bilik Darjah Bercantum
Kelas Bercantum merupakan kelas yang mengandungi murid-murid
yang terdiri lebih daripada Satu Tahun Persekolahan. Misalnya, sebuah Kelas
Bercantum mungkin mengandungi murid-murid daripada Dua Tahun Persekolahan
(Tahun 1 dan Tahun 2) atau Tiga Tahun Persekolahan iaitu (Tahun 1, 2, dan 3).
bilik darjah bercantum |
Bilik Darjah
Pendidikan Prasekolah merupakan asas pendidikan bagi
kanak-kanak berumur 4-6 tahun sebelum mereka memulakan alam persekolahan secara
formal di Sekolah Rendah. Pendidikan Prasekolah
juga penting untuk menyuburkan perkembangan kanak-kanak dari segi
jasmani, emosi, rohani, intelektual, sosial (JERIS) melalui aktiviti
Pembelajaran dan Permainan dengan menggunakan deria penglihatan, pendengaran, rasa,
hidu dan sentuh mereka.
STRATEGI PENGURUSAN BILIK DARJAH
Antara strateginya adalah seperti perancangan murid,
perancangan bilik darjah, wujudkan suasana kondusif, dan menyampaikan
pengajaran dengan menggunakan teknologi terkini. Salah satu aktivitinya adalah
senaman untuk menghilangkan mengantuk pelajar.
Kesimpulannya, strategi ini mungkin sesuai digunapakai
kepada murid yang tingkah laku mereka sukar dikawal ataupun mereka yang kurang
mendapat perhatian. Oleh itu, seorang guru harus peka tentang asas-asas
pengurusan bilik darjah agar mereka ddapat mengetahui sejauh mana keberkesanan
peranan guru dalam mengurus bilik darjah.
No comments:
Post a Comment