Pengurusan membawa maksud proses perancangan, penyusunan,
pengarahan, dan pengawalan usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua
sumber organisasi untuk mencapai matlamat organisasi. Pengurusan pengajaran dan
pembelajaran pelajar merupakan sebuah elemen penting yang berperanan dalam
meningkatkan prestasi pelajar serta berfungsi dalam penyampaian ilmu. Objektif
dalam pengajaran dan pembelajaran juga adalah bergantung kepada sejauh manakah
pengurusan dan pembelajaran ini dijalankan. Bagi seorang pendidik, penguasaan
terhadap pengurusan bilik darjah adalah penting bagi membolehkan maklumat dapat
disampaikan kepada pelajar. Hal ini demikian supaya meningkatkan pengawalan
kelas yang berkesan.
Dalam hal ini, guru berperanan sebagai pengurus bilik
darjah. Guru bertanggungjawab untuk merancang, mengelola, mengawal dan
mengarah. Dalam aspek merancang ini, sebagai contoh guru berperanan untuk
merancang objektif pelajaran, strategi dan kaedah pengajaran, merancang
bahan-bahan pengajaran serta susunan fizikal bilik darjah. Dalam aspek
mengelola pula, guru bertanggungjawab untuk mengurus rutin bilik darjah,
aktiviti murid, aktiviti kumpulan dan kaedah fizikal dan kemudahan. Bagi aspek
mengawal pula, guru perlu mengawal peraturan bilik darjah, untuk memastikan
tiada masalah disiplin dan mengawal murid yang mempunyai masalah peribadi.
Seterusnnya, aspek mengarah memerlukan guru untuk mengarahkan murid menjawab
soalan-soalan yang diutarakan. Murid harus mematuhi disiplin di dalam bilik
darjah dan mengarahkan murid untuk menguruskan tugas harian bilik darjah.
Sehubungan dengan itu, dalam aspek persediaan rancangan
kerja. Guru perlu membuat perancangan terlebih dahulu sebelum mengajar iaitu
Rancangan Pembelajaran Harian (RPH). Guru perlu merancang isi pelajaran, teknik
mengajar, alat bahan bantu mengajar (ABBM) yang sesuai agar proses pengajaran
dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Perancangan perlu
mempunyai objektif, teknik dan kaedah. Hal ini bagi membolehkan guru tersebut
lebih bersedia untuk mengajar.
Pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran juga adalah
sangat penting. Sumber pengajaran terdiri daripada bahan-bahan yang akan
digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaaan alat bantu
mengajar yang bersesuaian dapat melancarkan proses pengajaran. Antara sumber
pengajaran dan pembelajaran ialah buku teks, buku rujukan dan alat bantu
mengajar.
Kesimpulannya, pengurusan pengajaran dan pembelajaran
pelajar adalah sangat penting dalam membawa kepada kemudahan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Tugasan sebagai sorang guru adalah dipenuhi dengan
tanggungjawab, maka apabila suatu tugasan itu diuruskan dengan baik maka sudah
pasti akan menghasilkan sesuatu yang baik.
No comments:
Post a Comment