Wednesday, December 26, 2018

BAB 9 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU


Image result for pengurusan TINGKAH LAKU        Topik 9 ini berkaitan dengan peraturan dan disiplin murid, pengurusan devian dan salah laku serta pekeliling dan peraturan. Guru hendaklah menangani masalah devian yang berlaku dalam kalangan pelajar secara profesional. Guru juga mestilah bijak dalam mencorak anak didiknya agar mereka tidak berasa tersisih dan melakukan salah laku. Pelajar memerlukan perhatian yang sama rata daripada guru dan hal ini haruslah dilaksanakan oleh guru tanpa ada unsur pilih kasih. Program Pengurusan Tingkahlaku adalah merupakan dokumen bertulis yang menjelaskan perkara-perkara seperti jenis perlakuan yang dinilai, kekerapan perlakuan dan keadaan semasa perlakuan dinilai. Sebagai contoh, setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku-kawal kelas bagi membolehkan berlakunya pembelajaran yang sihat dan produktif. Guru perlu membimbing tingkah laku murid ke arah positif dan menghentikan tingkah laku negatif agar murid bebas dari sebarang gangguan. Terdapat beberapa langkah asas bagi pengurusan tingkahlaku iaitu dengan mengenal pasti jenis tingkahlaku yang hendak dikaji terlebih dahulu dan kemudian tentukan sasaran. Seterusnya pilih strategi yang hendak digunakan serta mengkaji kesan dan akhir sekali mengaplikasi strategi baru jika perlu. Terdapat tiga perkara asas dalam pengurusan tingkah laku. Perkara tersebut adalah peneguhan, hukuman, dan prompts.
Image result for TINGKAH LAKU MURID
a) Peneguhan
Peneguhan merupakan satu bentuk objek, stimuli atau perbuatan. Ia diberikan kepada tingkah laku tertentu dengan tujuan untuk meningkatkan kekuatan dan kekerapan tingkah laku tersebut. Hal ini menunjukkan bahawa tingkah laku dapat digalakkan melalui amalan peneguhan.

b) Hukuman
Hukuman merupakan satu bentuk tingkah laku yang diberikan selepas melakukan sesuatu tingkah laku yang salah. Hukuman boleh dibahagikan kepada tiga bahagian. Bahagian pertama adalah satu tingkah laku tertentuterjadi. Bahagian kedua pula menyatakan tentang satu konsikuen serta mengikuti tingkah laku tersebut dan bahagian ketiga adalah sebahagian hasil daripada tingkah laku yang kemungkinan tidak berlaku lagi di masa akan datang.
  
   
          Kesimpulannya, pengurusan tingkah laku ini adalah bermula daripada guru dengan menunjukkan tingkah laku yang baik terlebih dahulu. Setiap murid mempunyai sikap yang berbeza maka guru hendaklah belajar untuk memahami sikap murid dan mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas sesuatu tindakan itu.

No comments:

Post a Comment