Bab ini membicaraan tentang interaksi dan
pembelajaran maksud disini adalah tindakan atau perhubungan aktif antara satu
sama lain iaitu tindak balas antara dua pihak atau lebih. Menurut Chaplin,
interaksi adalah hubungan sosial antara beberapa individu yang bersifat alami
yang individu-individu itu saling memengaruhi satu sama lain secara bersamaan.
pembelajaran di sekolah |
Terdapat
beberapa jenis interaksi yang telah saya pelajari dalam topik yang kedua ini.
Antaranya ialah interaksi dalam bilik darjah. Interaksi ini bermaksud saling
bertindak antara satu sama dengan yang lain. Dalam hal ini, guru perlu
menggalakkan interaksi pelajar sama ada dengan guru atau sesama rakan yang lain
semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Interaksi di dalam bilik darjah
boleh berlaku dalam bentuk lisan dan bukan lisan.
Terdapat beberapa bentuk interaksi dalam bilik
darjah. Pertama, interaksi sehala iaitu guru dan pelajar. Pelajar dipaksa untuk
menerima apa-apa sahaja ilmu pengetahuan yang diberikan oleh guru. Pelajar juga
tiada kuasa untuk berinteraksi dengan pelajar lain kerana guru menggunakan
pendekatan autoritarian dalam interaksi ini. Kedua, interaksi dua hala.
Interaksi dua hala berlaku apabila guru bertanya, pelajar akan menjawab dan
begitulah sebaliknya. Interaksi dua hala ini menggalakkan pelajar untuk
bertanya jika ada kemusykilan tentang apa yang mereka pelajari di dalam bilik
darjah. Interaksi yang ketiga pula ialah interaksi kumpulan.
Interaksi kumpulan bertujuan untuk
menggalakkan penyertaan aktif pelajar
dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PDP). Guru hanya menjadi pemerhati
dan memperbetulkan apa-apa yang perlu sahaja dalam interaksi ini. Melalui
interaksi ini, perhubungan murid dengan murid yang lain dapat dieratkan.
Semangat untuk bekerjasama, toleransi, tolong-menolong di kalangan murid juga
dapat dipupuk. Seterusnya, interaksi pelbagai hala iaitu interaksi di antara
guru dengan murid dan murid dengan murid. Ini merupakan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang bercorak aktif. Perhubungan di antara guru dengan murid juga
dapat dieratkan lagi melalui interaksi ini.
kaedah interaksi kepada pelajar |
Kesimpulannya, interaksi dalam bilik darjah
adalah pelbagai dan sangat penting untuk menggalakan para murid untuk turut
serta dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini untuk menimbulkan minat
dan perhatian murid terhadap aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Komunikasi
juga penting untuk tujuan pertukaran maklumat atau idea di dalam bilik darjah.
No comments:
Post a Comment