Pengurusan
ditakrifkan sebagai satu seni bagi melaksanakan proses kerja yang terancang dan
dilaksanakan secara sistematik, teratur dan mempunyai garis panduan tertentu.
Pengurusan juga terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sesebuah kumpulan
yang terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan menyelaras dan
mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai sesuatu matlamat yang telah
dirancangkan (Buck, 2010). Abdul Aziz Yusof (2004, 2007) menyatakan bahawa
pengurusan merujuk kepada seorang atau sekumpulan orang yang menjalankan
fungsi pengurusan. Antara fungsi pengurusan termasuklah proses
merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal daya usaha anggota organisasi
serta menggunakan sumber-sumber yang lain dalam organisasi bagi mencapai
matlamat organisasi yang telah ditetapkan.
Sumber
pula merujuk kepada sesuatu bahan yang boleh digunakan serta dimanfaatkan oleh
manusia dalam aktiviti ataupun kegiatan seharian. Sumber
terdiri daripda pelbagai kategori iaitu sumber alam atau semulajadi,
sumber manusia, kewangan dan teknologi. Kategori sumber ini digunakan
manusia secara langsung untuk proses kelangsungan hidup dan
mempunyai perkaitan dengan definisi pengurusan tadi. Oleh sebab itu,
pengurusan sumber boleh ditakrifkan sebagai bagaimana manusia mengorganisasikan
sumber yang ada melalui proses merancang, memimpin dan mengawal
untuk mencapai sesuatu matlamat.
Dari aspek pembelajaran berasaskan sumber
pula, kemahiran mengurus sumber adalah sangat penting bagi menjelaskan sesuatu fakta,
membuktikan kesahihan sesuatu fakta dan menyatakan kebenaran fakta berkenaan
agar tidak menyimpang atau menyerong dengan etika dan norma-norma masyarakat.
Terdapat beberapa jenis sumber atau alat bantu mengajar yang digunakan dalam
membantu proses pembelajaran guru. Antara sumber
yang digunakan ialah bahan bercetak, bahan teknologi
maklumat dan juga bahan maujud. Walaupun jenis-jenis ini mempunyai
ciriyang berbeza, namun ianya boleh digunakan bagi memastikan murid- murid
memahami akan isi kandungan pelajaran serta mencapai objektifnya.
Sumber
bahan bercetak didefinisikan sebagai bahan yang mempunyai tulisan dan wujud
secara fizikal. Selain itu, bahan ini boleh disentuh dan dibaca
secara terus dan ianya mestilah dihasilkan melalui cetakan bukan daripada tulisan
tangan. Sumber bahan bercetak meliputi buku, majalah, jurnal,
esiklopedia, surat khabar, buku teks dan sebagainya. Sumber pengajarandan
pembelajaran ini telah diguna pakai oleh guru sejak sekian lama kerana harganya
yang murah, senang didapati, mudah diperolehi dan mudah alih. Selain itu juga,
bahan bercetak ini merupakan bahan yang kekal dan boleh dibuat dirujuk pada
bila-bila masa saja kerana ianya banyak disimpan di pusat sumber,
perpustakaan dan arkib negara.
Seterusnya,
bahan teknologi maklumat juga salah satu sumber yang digunakan oleh guru dalam
pengajaran dan pembelajaran kerana ramai murid yang menyukainya. Jika sumber
ini digunakan secara berkesan, alat bantu mengajar ini dapat meningkatkan
kecekapan proses dan keberkesanan dalam pengajaran dan
pembelajaran. Guru mempunyai kemudahan yang luas dalam menggunakan
bahan teknologi maklumat ini kerana terdapat perisian-perisian percuma
yang disediakan oleh kerajaan di setiap sekolah di seluruh negara dan perisian
tersebut bertepatan dengan sukatan pelajaran yang sedia ada bagi kemudahan
guru dalam menyampaikan pengajarannya. Antara kelebihan bahan
ini ialah murid-murid akan lebih mudah untuk memahami apa
yang diajar oleh guru dan dapat mengekalkan minat pelajar untuk
pelajaranseterusnya sekaligus dapat meningkatkan prestasi akademik mereka.
Bahan
maujud juga sering digunakan sebagai sumber dalam pengajaran
dan pembelajaran. Bahan maujud merupakan bahan konkrit atau
bahan sebenar yang boleh disentuh dan dipegang. Selain daripada
itu juga, bahan ini merupakan bahan yang nyata yang ada
disekeliling kita sama ada dalam keadaan hidup atau
sudah diawet. Contoh bahan ini ialah komputer, perkakas sains, alat
tulis, bangunan dan sebagainya. Selain itu bahan ini terbahagi kepada tiga
jenis iaitu realia asli (bahan yang hidup dan bukan hidup), realia
awet (bahan yang telah diawet) dan spesimen ( mewakili kumpulan hidupan
tertentu seperti daun-daun). Jika guru menggunakan bahan-bahan ini, maka
para pelajar akan lebih memahami situasi sebenar berdasarkan gambaran dan
bahan yang digunakan dengan mentranformasikan situasi tersebut dalam dunia yang
nyata melalui deria sentuhan, penglihatan, rasa dan sebagainya.
Kesimpulannya,
pengurusan sumber ini menuntut kepakaran guru untuk mencari dan mengenal pasti
sumber yang berkesan dalam pembelajaran seperti bahan bercetak, bahan teknologi
maklumat, dan bahan maujud supaya keberkesanan dalam pembelajaran itu dapat
dibuktikan
No comments:
Post a Comment