Strategi
membawa maksud pelbagai cara untuk mencapai tujuan. Strategi juga dapat disebut
sebagai perilaku yang diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai
tindakan terkait dengan keadaan atau permainan (Benoit dan Trigeorgis, 2011).
Manakala, Pengurusan terdiri daripada pengarahan dan pengawalan sesebuah
kumpulan yang terdiri daripada satu atau lebih entiti untuk tujuan menyelaras
dan mengharmonikan kumpulan tersebut bagi mencapai sesuatu matlamat yang telah
dirancangkan (Buck, 2010). Seterusnya, bilik pembelajaran pula merujuk kepada
satu ruang atau tempat fizikal yang selesa bagi pelajar untuk mencari dan
mempelajari sesuatu ilmu. Oleh itu, strategi pengurusan bilik pembelajaran
merupakan perilaku mengawal, mengorganisasi, dan menganalisis tempat pembelajaran
supaya dapat memenuhi matlamat yang ingin dicapai.
Menurut Guey R. Lefroncis (1999) mentafsirkan
strategi pengurusan bilik pembelajaran sebagai sesuatu konsep yang
komprenhensif untuk pelbagai aktiviti guru yang dirancang dengan tujuan
memudahkan cara pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah
merangkumi tindakan disiplin, rutin harian, penyusunan tempat duduk dan
memperuntukkan masa pelajaran. Selain itu, menurut Richards (1990)
mendefinisikan strategi pengurusan bilik darjah sebagai organisasi dan kawalan
guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi murid semasa pembelajaran
berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan dengan berkesan.
Dalam
strategi pengurusan bilik pembelajaran ini terdapat beberapa faktor yang perlu
dititikberatkan antaranya, keadaan fizikal dalam bilik pembelajaran dan
interaksi yang wujud dalam bilik pembelajaran. Untuk faktor
yang pertama, guru seharusnya peka dengan susunan fizikal seperti meja dan
kerusi yang terdapat dalam bilik pembelajaran. Menurut Marland 1975 menilai
susunan fizikal dalam bilik pembelajaran mungkin merupakan kawan atau musuh
dalam pembelajaran. Oleh itu, guru haruslah memastikan bahawa susunan fizikal
dalam bilik pembelajaran dalam posisi yang terbaik supaya keberkesanan proses
pengajaran dan pembelajaran itu dapat ditunaikan. Contohnya, meja guru
diletakkan dibahagian depan dan menghala kepada pelajar supaya setiap perilaku
pelajar ketika proses pengajaran dan pembelajaran dapat diperhatikan dan
dikawal dengan baik.
Seterusnya,
strategi pengurusan bilik pembelajaran ini menuntut kepekaan guru untuk
mewujudkan interaksi. Secara umumnya, interaksi ini terbahagi kepada dua iaitu
interaksi sehala dan interaksi dua hala. Interaksi sehala ini membawa erti guru
mengawal segala aktiviti di dalam bilik pembelajaran. Manakala, interaksi dua
hala pula merujuk kepada pendekatan yang dilakukan oleh guru seperti
perbincangan atau kaedah induktif dalam bilik pembelajaran. Kesannya, pelajar
akan lebih memahami maklumat yang ingin dicari apabila adanya komunikasi sesama
mereka dalam bilik pembelajaran. Melalui dengan ini, budaya sihat dan proaktif
dalam bilik pembelajaran dapat dihasilkan kerana adanya komunikasi berlaku.
Kesimpulanya,strategi pengurusan bilik
pembelajaran ini menuntut kepekaan dan kepakaran guru dalam menganalisis,
mengawal, dan mengorganisasi sesebuah kelas supaya matlamat melahirkan modal
insan itu dapat ditunaikan.
No comments:
Post a Comment