Tuesday, December 25, 2018

BAB 4 : ORGANISASI DAN KEPIMPINAN



Gaya kepimpinan, organisasi sekolah, kepimpinan peringkat sekolah, dan kepimpinan guru akan dibincangkan dalam tajuk ini Bab ini juga akan mengenal pasti gaya kepimpinan dan menjelaskan peranan pemimpin dalam peringkat sekolah serta memahami gaya kepimpinan guru. Selain itu, terdapat 4 gaya kepimpinan yang diamalkan di sekolah iaitu: 

1.  Autokratik 
- Hubungan sehala 
- Arahan dari pengetua  
 - Guru-guru menurut arahan tanpa soal  
 - Rancangan pengetua perlu dilaksanakan  

2.  Demokratik
 -  Lebih liberal 
  - Pengetua akan berbincang sebelum membuat keputusan  
  - Keputusan: dasar persetujuan majoriti  
  - Pandangan guru diambil perhatian oleh pihak pengurusan sekolah  

3.  Laissez-faire 
 - Bertentangan dengan autokratik  
- Memberi kebebasan, kurang unsur-unsur kawalan dan kurang memberi                         pandangan  
  - Kurang mengambil bahagian dalam perlaksanaan aktiviti 
 - Pengetua berperanan sebagai pemerhati senyap  

4.  Kontigensi. 
 - Bahawa tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan                                                  untuk  memimpin dan mentadbir organisasi sekolah

- Kepimpinan mengikut situasi. 

 Selain itu, di bawah tajuk ini juga akan dibincangkan mengenai organisasi sekolah. 
Menurut Robbins 2003, organisasi adalah suatu badan yang dianggotai oleh pelbagai individu dengan kelebihan yang pelbagai yang menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagimencapai matlamat yang sama. Organisasi juga merupakan sistem pendidikan negara bergantung kepada organisasi pendidikan itu sendiri. Antaranya ialah organisasi sekolah. Hal ini kerana, organisasi sekolah penting untuk memastikan pentadbiran sesebuah sekolah itu berjalan dengan lancar. Di samping itu, kepimpinan guru juga akan dibincangkan dibawah tajuk ini. Tindakan-tindakan yang guru lakukan dalam mengendalikan proses PdP. Segala kegiatan yang dijalankan oleh guru dalam rangka untuk menyampaikan pengajaran dengan lebih berkesan. 
  Terdapat gaya pengajaran yang dijalankan antaranya: 
 i) Pengajaran secara tidak langsung (  pengajaran berpusatkan pelajar)  
 ii) Pengajaran secara langsung.( pengajaran berpusatkan guru)  

kesimpulannya dengan terdapat gaya kepimpinan, organisasi sekolah dan kepimpinan guru ini, aktiviti PdP di sekolah tersebut dapat berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan.organisasi pula merupakan sebuat unit yang sangat membawa impak terhadap sesuatu matlamat. Kedua-duanya elemen ini adalah saling berhubung antara sama lain.



No comments:

Post a Comment