Pengurusan ialah proses perancangan, penyusunan, pengarahan
dan pengawalan usaha-usaha ahli organisasi dan menggunakan sumber organisasi
secara berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Manakala murid adalah orang
yang mempunyai potensi asas, yang perlu dikembangkan melalui pendidikan, baik
secara fizikal mahupun mental, baik pendidikan itu di lingkungan keluarga,
sekolah mahupun di lingkungan masyarakat. Pengurusan murid merupakan satu
bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah
sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah
seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran
dan penyelenggaraan.
pengurusan murid |
Pengurusan murid terbahagi kepada tiga bahagian iaitu
mengurus rekod murid, kesediaan murid belajar dan memotivasikan murid.
Menguruskan rekod murid adalah termasuk dalam pemantapan sistem pengurusan
murid di sekolah. Antara perkara yang perlu dilakukan oleh guru dalam
menguruskan rekod murid ialah guru perlu menguruskan tugasan murid, melakukan
pemantauan terhadap kerja murid, menguruskan hasil tugasan murid, prosedur
untuk murid yang tidak hadir, kriteria-kriteria hasil tugasan, arahan untuk
tugasan, komunikasi tugasan dan keperluan tugasan dan maklum balas dan prosedur
pemantauan.
Kesediaan pelajar pula adalah keadaan diri sendiri yang ada
pada seseorang yang bersedia dan kebolehan untuk memperolehi sesutu pengalaman
pembelajaran yang baru. Jenis kesediaan belajar pula terbahagi kepada tiga
iaitu kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Kesedian
kognitif ini adalah berkait rapat dengan mental untuk memahami dan juga
berfikir dan perkembangan mental juga dikatakan bergantung kepada umur
seseorang. Manakala kesediaan afektif pula ialah merujuk kepada sikap,
keinginan dan ketekunan untuk menerima pelajaran yang disampaikan. Pelajar yang
bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang
aktif dan agesif. Kesediaan psikomotor pula merujuk kepada penguasaan kemahiran
yang berpusat kepada tindakan fizikal iaitu fungsi anggota dan pengawalan
penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan. Kebolehan setiap murid
adalah berbeza dan perancangan pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan
yang wujud dalam diri individu.
rekod murid |
Pengurusan murid yang seterusnya adalah memotivasikan murid.
Guru perlu mendorong pelajar untuk mencapai matlamat dan hasil pembelajaran
yang ditetapkan oleh guru. Implikasi daripada ini dapat meningkatkan pencapaian
pelajar. Guru hendaklah tidak mengabaikan pelajar yang lemah dan sentiasa
memberi kata-kata perangsang. Guru hendaklah menggunakan ciri-ciri komunikasi
yang positif apabila berhadapan dengan pelajar. Selain itu, suasana
pembelajaran yang menyeronokkan juga adakalanya menjadi motivasi untuk murid.
Kesimpulannya, pengurusan murid adalah amat penting bagi
bagi memastikan objektif pengajaran adalah tercapai. Guru bertanggungj wab
untuk menguruskan murid dan tanggungjawab itu adalah sebahagian daripada usaha
untuk membantu meningkatkan pencapaian murid.
No comments:
Post a Comment